Isnin, 28 Oktober 2013

Maksud atau Makna Takaful

Definisi Takaful


Takaful perkataan berasal daripada bahasa Arab kata kerja " kafala " yang bermakna untuk menjaga keperluan seseorang. Oleh itu, pakatan antara sekurang-kurangnya dua pihak bersetuju untuk bersama-sama menjamin satu sama lain sekiranya berlaku kerugian, sebagai akibat daripada ditimpa oleh bencana atau musibah. Begitu juga, jaminan bersama yang tertanam dalam konsep Takaful boleh diterjemahkan ke dalam operasi yang praktikal dalam bentuk perniagaan atau urus niaga komersial dalam " tijari " atau sektor swasta sebagai salah satu peserta kewangan Islam dalam ekonomi pasaran .

Konsep

Mudharabah ditakrifkan sebagai kontrak perkongsian keuntungan komersial masalah yang dihadapi oleh pembekal atau pembekal dan usahawan untuk usaha perniagaan.
Tabarru ' adalah perkataan Arab yang bermaksud menderma atau hadiah , di mana Peserta bersetuju untuk melepaskan sebagai derma semua atau sebahagian tertentu sumbangan beliau itu membolehkan beliau untuk memenuhi tanggungjawab bantuan bersama dan jaminan bersama.

Wakalah ertinya agensi dalam bahasa Arab. Di bawah struktur, hubungan agensi yang dipersetujui di antara kedua-dua pihak untuk menjalankan usaha perniagaan tertentu. Berdasarkan premis ini , model ini menggambarkan perjanjian agensi antara pengendali , yang bertindak sebagai ejen atau "wakil" kepada peserta sebagai prinsipal untuk menguruskan penyertaan kedua dalam pelbagai produk takaful yang disediakan oleh pengendali.

Falsafah
Melihat kembali kepada falsafah dan konsep persaudaraan dan tolong menolong ( ta'awun ) dan tanggungjawab bersama di kalangan ahli-ahli dalam menyediakan bantuan kewangan dan bantuan kepada orang-orang yang telah mengalami kemalangan , kejadian tidak diingini atau kesukaran yang dihadapi, kini muncul satu konsep Takaful , berdasarkan kontrak Tabarru (sumbangan) , Mudarabah (perkongsian keuntungan) dan kontrak sokongan yang lain yang mendasari seperti Wakalah, ujr , Kafalah .

Tabarru'(derma takaful) adalah satu kontrak di mana peserta bersetuju mendermakan peratusan yang telah ditentukan daripada sumbangan beliau ( untuk dana Takaful) untuk memberikan bantuan jaminan bersama dan saling membantu sekiranya peserta lain mengalami kerugian. Konsep ini telah menghapuskan unsur gharar daripada kontrak Takaful.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Anda mungkin meminati